Τηλέφωνο κρατήσεων:
(+30) 22830 23249
info@marathiatinos.gr

 

Παραλία Αγίου Φωκά, Τήνος – Τηλ. 22830 23249

top

Πολιτισμός

ΤΑ
ΜΟΥΣΕΙΑ ΤΗΣ
ΤΗΝΟΥ

ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΤΗΝΟΥ

Το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού. Ενας εξαιρετικός χώρος, που φιλοξενεί τη μόνιμη έκθεση των έργων του Γιαννούλη Χαλεπά, περιοδικές εκθέσεις, σημαντικά συνέδρια και διάφορες εκδηλώσεις. Λειτουργεί και καφέ.

Στο συγκρότημα της Ευαγγελίστριας υπάρχει πινακοθήκη με έργα των Λύρα, Γύζη, Δούκα, Ιωαννίδη κ.α., το μουσείο Τηνίων Καλλιτεχνών με σημαντικά έργα των Λ. Σώχου, Δ. Φιλιππότη, Ν. Λύτρα, αδερφών Φυτάλη, Γ. Βιτάλη κ.α., η αίθουσα με έργα του Αντώνη Σώχου, η αίθουσα Εικόνων και Κειμηλίων και το μικρό μαυσωλείο της Ελλης.

Το Αρχαιολογικό Μουσείο με ευρήματα από τους αρχαίους ναούς της Δήμητρας και του Ποσειδώνα στα Κιόνια.

ΣΤΟΝ ΠΥΡΓΟ

Το Μουσείο Μαρμαροτεχνίας. Το Μουσείο Τηνίων Καλλιτεχνών και το σπίτι του Γιαννούλη Χαλεπά με προσωπικά του αντικείμενα.

ΣΤΑ ΛΟΥΤΡΑ

Η Μονή των Ουρσουλίνων, πτέρυγες της οποίας έχουν διαμορφωθεί σε μουσείο, και η Μονή των Ιησουιτών, όπου λειτουργεί Λαογραφικό Μουσείο.

Right Parallax Background Element

η
μαρμαρογλυπτική

Αφετηρία της εξέλιξης της μαρμαρογλυπτικής στο νησί ήταν τα χρόνια της ενετοκρατίας. Με την επίδραση των Βενετών η τέχνη του μαρμάρου μορφοποιήθηκε στη διάρκεια του 17ου αιώνα και στα μέσα του δημιουργήθηκε το πρώτο οργανωμένο συνεργείο. Στη διάρκεια του 18ου αιώνα τα τοπικά κέντρα αναπτύχθηκαν.  Παράλληλα, δημιουργήθηκε έντονη άμιλλα ανάμεσα σε εργαστήρια και μαστόρους που βοήθησε τη μαρμαρογλυπτική να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο.

Στο δεύτερο μισό του αιώνα αυτού και στη διάρκεια του 19ου, η τέχνη ξεπέρασε τα όρια της Τήνου κι έγινε γνωστή στον ευρύτερο ελληνισμό. Ξεκινώντας από το νησί πολλοί τεχνίτες περιόδευσαν στο Αγιο Όρος, στην Κωνσταντινούπολη, στον Εύξεινο Πόντο, στη Ρωσία, στην Αίγυπτο, αφήνοντας παντού τα καλλιτεχνικά τους «ίχνη»: τέμπλα, φεγγίτες, ταφόπλακες, βρύσες, μαρμάρινα αρχιτεκτονικά μέλη. Από τις οικογένειες αυτές των μαρμαράδων προήλθαν κορυφαίοι εκπρόσωποι της νεοελληνικής γλυπτικής όπως ο Γιαννούλης Χαλεπάς, ο Δημήτρης Φιλιππότης, οι αδερφοί Φυτάλη, ο Λάζαρος Σώχος, ο Γεώργιος Βιτάλης και άλλοι.                                                                                                                          Ο ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ. Η μεγαλύτερη και πιο τραγική μορφή Τηνίου γλύπτη, ο Γιαννούλης Χαλεπάς, άφησε ανεξίτηλο ίχνος στο πέρασμα των αιώνων. Ο μεγάλος καλλιτέχνης γεννήθηκε το 1851 στον Πύργο. Ο πατέρας του ήταν μαρμαράς. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου και στη Βασιλική Ακαδημία του Μονάχου. Η δημιουργική του πορεία χωρίζεται σε δύο περιόδους. Πριν και μετά την ψυχασθένεια, η οποία ήταν αφορμή να κλειστεί επί 14 χρόνια στο ψυχιατρείο Κέρκυρας. Στην πρώτη περίοδο, επηρεασμένος από το ρεύμα του νεοκλασικισμού και του ρομαντισμού, δημιούργησε τα έργα με τα οποία έμεινε στην ιστορία: «Σάτυρος και Έρως» (1877), «Μήδεια», «Κοιμωμένη» (1878)… Στη δεύτερη περίοδο εξέφρασε τη δική του εσωτερική παρόρμηση. Πέθανε στις 15 Σεπτεμβρίου 1938 στην Αθήνα, όπου έζησε τα τελευταία 8 χρόνια της ζωής του.

Μετά το 1830 ο εργαστηριακός χαρακτήρας της μαρμαρογλυπτικής διευρύνθηκε και άλλαξε καθώς αρκετοί μάστορες και καλλιτέχνες δούλεψαν κάτω από τις οδηγίες Βαυαρών και Ελλήνων αρχιτεκτόνων στα μεγάλα οικοδομικά έργα της Αθήνας που έγινε πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους